Kuluttajavirasto: Velkojien kanssa voi neuvotella

Jos et pysty maksamaan laskua tai lainan kuukausierää ajallaan, ota yhteys laskun lähettäneeseen yritykseen ja yritä neuvotella uusi maksuaikataulu, neuvoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto Viikon vinkki -palstallaan.

Yleensä velkojat ja perintätoimistot ovat halukkaita neuvottelemaan uudesta maksujärjestelystä ja arvostavat asiakkaan yhteistyöhalua. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan velkojalle kannattaa myös mainita, mikäli maksujen myöhästymisen ja talousvaikeuksien taustalla on hankala elämäntilanne, esimerkiksi avioero, työttömyys, lapsen syntymä tai sairastuminen.

Laskusta kannattaa neuvotella mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta perintäkulut ja viivästysmaksut eivät pääse kasvamaan, mutta neuvottelu on mahdollista kaikissa vaiheissa, myös silloin, jos maksu on siirtynyt perintätoimistolle, tuomioistuimeen tai ulosottoon.

Laskuja voi järjestellä uudelleen siirtämällä eräpäivää myöhemmäksi. Myös pitkäaikaisempia maksujärjestelyitä voi tehdä. Jos kyse on lainasta, voi kuukausierää yleensä pienentää ja laina-aikaa pidentää. Myös lyhennysvapaat jaksot voivat olla mahdollisia. Joskus luottojen yhdistäminen auttaa.

Laadi uudesta maksusuunnitelmasta sellainen, jota pystyt noudattamaan. Jos suunnitelman noudattaminen ei onnistu, voi olla vaikea tehdä uusia sopimuksia velkojien kanssa.

Velkojalla on oikeus periä kuluja maksuajan pidennyksestä ja maksusuunnitelmasta. Jos pyydät itse maksuajan pidennystä, voidaan siitä veloittaa enintään viisi euroa. Maksusuunnitelmasta velkoja voi veloittaa 20 – 50 euroa velan pääoman koon mukaan.